Oprava autoskel
Opravy prasklin čelních skel
Co je to vlastně oprava autoskla?
Oprava neboli scelení je alternativou k celkové demontáži a výměně autoskla. Konkrétně dochází k opravě praskliny pomocí odsátí vzduchu z dutiny praskliny a jeho nahrazení speciální látkou, která má index lomu světla stejný jako sklo. Opravou dojde k obnovení původní pevnosti a stability autoskla a zároveň k významnému zlepšení optických vlastností v místě původního poškození. 80% prasklin vzniklých od letícího kamene je technicky opravitelných za předpokladu, že prasklina nekončí v okraji skla. Podle tvaru pak rozlišujeme jednotlivé typy prasklin takto:
Proč si nechat opravit prasklinu na čelním skle?
Důvodů, proč si mnozí nechávají opravit čelní sklo je několik:
- finanční
bez připojištění může být výměna autoskla velmi drahá záležitost – prasklina ve stírané ploše dnes hrozí ztrátou až 5 bodů a pokutou do 10.000,– Kč - technické
opravou praskliny dojde k trvalému zamezení dalšího rozšiřování praskliny obnova bezpečnostní funkce v místě, kde se airbag spolujezdce při aktivaci opírá o čelní sklo - časové
řada klientů upřednostňuje raději rychlou opravu na počkání (do 1 hodiny), než zdlouhavou výměnu čelního skla s nutností odstavit vozidlo s ohledem na bezpečné zaschnutí lepidel
Jaké typy autoskel je možné opravit?
Rozhodně pomocí této metody nelze opravit kalená skla, tzn. na vozidle boční a zadní, která se v případě rozbití rozpadnou na tisíce kousků.Naší metodou lze opravit jakákoli dvouvrstvá automobilová skla. Nezáleží na tom, zda se jedná o sklo čiré, tónované, vyhřívané či reflexní. Kromě osobních je možné kvalitně zacelit i autoskla nákladních automobilů a taktéž i robustní autobusová skla.
Je po opravě ještě něco vidět?
Ano, každá oprava autoskla po sobě zanechává určité optické stopy, které se ve výsledku mohou lišit podle typu praskliny. Jen ty nejlepší a nejserioznější autoservisy Vás dopředu na vzorovém čelním skle seznámí s tím, jakou optiku můžete od opravy očekávat. Po opravě je původní prasklina v pohledu do interiéru vozu ve většině případů již neviditelná. Řidiči tak nehrozí pokuta ani ztráta bodů a bez problémů projde STK.
Je možné opravit prasklinu v jakémkoli místě čelního skla?
Legislativa EU vylučuje opravy dvouvrstvých autoskel v zorném poli řidiče – EHK č.43. Zorné pole řidiče ovšem není plocha, kterou zabírají stěrače.
Jak velkou prasklinu je možné opravit?
Technicky je v podstatě možné opravit prasklinu bez ohledu na její velikost či délku (běžně do 10 cm). Prasklina ovšem nesmí ani jedním koncem zasahovat do okraje autoskla a vstupní otvor (místo dopadu kamene – kráter) by neměl být větší než cca 5 mm.
Záleží na stáří praskliny a míře jejího znečištění?
Nezáleží za předpokladu, že si prasklinu necháte opravit v autoservise, kde na opravy autoskel používají výhradně profesionální technologii.
Co tedy představují černé skvrny uvnitř praskliny?
Tmavé zabarvení (lépe viditelné, pokud si prasklinu zevnitř skla podložíte bílým papírem) je výsledkem průniku vzduchu do dutiny praskliny, kde mezi první vrstvou skla a fólií způsobuje určitou optickou vadu, pro niž je typické černé zabarvení. Kvalitně provedenou opravou praskliny dojde ke 100% vysátí vzduchu a jeho nahrazení speciální látkou, která má index lomu světla stejný jako sklo. Pokud vám někdo provedl opravu autoskla a opravný materiál se již po několika týdnech vydrolil a zanechal po sobě nepříjemný kráter, tak je to nejspíše způsobeno tím, že opravou nedošlo ke 100% odsátí vzduchu, který vlivem své roztažnosti vytlačil výše zmíněný opravný materiál ven. V horším případě vám zbytky vzduchu (viditelné jako černé fleky) mohou způsobit další rozšiřování praskliny a to nemluvíme o tom, že opticky prasklina vypadá spíše jako neopravená.
Kolik stojí oprava jedné praskliny?
Oprava je velice rychlá a finančně nenáročná (u osobních vozidel od 500,– do 1.200,– Kč).